Welke fasciitis plantaris oefeningen hebben baat bij herstel?

Oefeningen voor eenĀ fasciitis plantaris zorgen dat het herstelproces zich versneld. Ze verminderen de spierspanning op de hiel en laten de spier tegelijkertijd verder oprekken en versterken. Wanneer u teveel pijn ervaart bij oefeningen wordt er aangeraden om vroegtijdig te stoppen. Dit komt in veel gevallen voor, vandaar dat de brace specialist de beste braces en Tmax tape in het assortiment heeft die dit probleem oplost. Beide producten bieden ondersteuning en bescherming aan de hiel. Daarnaast voorkomt het verder blessureleed en versnellen ze het herstel van fasciitis plantaris.

Fitness & Beweging

Oefenband

8.9599.95

Balansoefening

Mambo Max Stepping Stone

33.25

Balansoefening

Mambo Max Balance Board

32.75

Balansoefening

Mambo Max Comfort Cushion

18.95

Fitness & Beweging

Mambo Max Massagebal

3.956.95

In welk tijdsbestek kunt u fasciitis plantaris oefeningen uitvoeren?

Fasciitis plantaris oefeningen zijn niet zomaar uitvoerbaar. De blessure moet zover zijn dat het zware belasting aankan. Als dit mogelijk is kan de belasting geleidelijk worden opgebouwd. Zo raakt de hiel gewend aan de druk die op de spier wordt gegeven. Daarbij is een warming-up effectief om voor de oefening te doen. Zo raken de voetspieren warm en wordt belasting makkelijk opgevangen. Ga tot slot langs bij een fysiotherapeut. Fysiotherapie is hulpzaam voor het uitvoeren van de juiste oefeningen bij een fasciitis plantaris.

Welke hiel oefeningen helpen bij herstel?

Bij een fasciitis plantaris gelden er verschillende oefeningen die het herstelproces bevorderen. Deze oefeningen worden geschaald op mate van licht tot zware spierbelasting. Lichte oefeningen komen voor in het beginproces van het herstel. Middelmatige oefeningen zijn inzetbaar naarmate de voortgang van het herstel positief verloopt. Zware oefeningen mogen pas worden gedaan wanneer het herstel van de hiel zich in de slotfase bevindt.

Lichte oefening, fasciitis plantaris in de beginfase

  • 1. Ga met je handen tegen de muur aan staan.
  • 2. Strek je pijnlijke been naar achter.
  • 3. De andere knie staat gebogen.
  • 4. Rek de hiel op totdat je een bepaalde spanning voelt.
  • 5. Houd dit ook 10 seconden vol en herhaal dit ook 10 keer.

Midden oefening, fasciitis plantaris in de middenfase

  • 1. Ga op een stoel zitten en zet je voeten plat op de grond.
  • 2. Schuif je voeten zo ver mogelijk onder de stoel, maar zorg er wel voor dat de voeten volledig op de grond staan.
  • 3. Houd dit 15 seconden vol en herhaal dit 3 keer
Fasciitis plantaris oefening

Zware oefening, fasciitis plantaris in de eindfase

  • 1. Ga met de voorvoeten op de trap staan.
  • 2. Laat je hiel zakken totdat je een bepaalde spanning voelt.
  • 3. Houd dit 10 seconden vol en herhaal deze oefening 10 keer.

hiel oefeningen via video