Koop een brace voor uw liesblessure mét deskundig advies

Denkt u last te hebben van een liesblessure? Onze liesbrace kan de klachten van pijn en overbelasting verminderen.

Bovenbeenbrace

BioSkin Compressiebroek Ultima

93.95

Wat is een liesblessure?

Wat houdt een liesblessure in? Er zijn twee vormen van liesblessures die u kunt oplopen. Dit zijn een overbelastende blessure en een acute blessure. Een overbelasting in de lies ontstaat door verkeerde draaibewegingen in de heup. Een acute liesblessure schiet onverwachts in de lies, wat kan leiden tot een verrekking of scheurtje in de spier.

Lies blessure

Hoe kan je een liesblessure behandelen?

Wanneer je de liesblessure op hebt gelopen is het belangrijk dat u gelijk stopt met sporten. Koel de lies de eerste paar dagen enkele keren per dag. Daarnaast kunt u drukverband aanbrengen aan de lies of een compressiebroekje aanschaffen. Wanneer de ergste zwelling en liespijn verdwenen is, kunt u weer rustig aan gaan sporten. Een brace, tape en oefeningen kunnen allemaal helpen bij herstel van een liesblessure.

Broek voor een liesblessure

Broeken voor een liesblessure helpen om de lies van de juiste ondersteuning te voorzien. De broek van BioSkin geeft compressie aan de lies, waardoor de bloedsomloop omhoog zal gaan. Ook zorgt de compressie ervoor dat de zwelling en ontsteking sneller weg zal gaan. De compressiebroek is daardoor geschikt voor revalidatie en/of het verbeteren van sportprestaties.

Bekijk braces

Lies tapen bij een blessure?

Naast een brace kan de lies tapen helpen bij de revalidatie van liesblessures. Kinesiologie tape van Tmax is hier een uitermate geschikt product voor. De tape van topkwaliteit geeft enorm goede ondersteuning aan de lies en zorgt ervoor dat de liesblessure sneller over zal gaan. De 160% elasticiteit maakt de tape maximaal uitrekbaar en de acryl lijm voorkomt huidirritaties of uitslag. Daarbij is de Tmax tape makkelijk draagbaar voor dagelijkse activiteiten.

Tape blessure

Oefeningen voor een liesblessure

Blijven bewegen en aangepast bewegen is erg belangrijk bij een voetballerslies. Je moet zelf aanvoelen wat je wel en niet aan kan. Het is wel belangrijk dat de pijngrens niet wordt overschreden, dit kan het herstelproces namelijk vertragen. Het is belangrijk dat je doormiddel van oefeningen de spierkracht in de lies verbetert. Benieuwd welke liesoefeningen u kunt uitvoeren voor herstel, bekijk dan de oefenpagina voor meer informatie.

Ontdek oefeningen

Hoe los ik pijn in mijn lies en buik op?

Op het moment dat u last heeft van een liesblessure dan ervaart u pijnklachten in de liesregio. Deze pijn kan vervolgens via uw bovenbeen uitstralen naar uw buik waardoor u een vervelende pijn kunt voelen in uw onderbuik. Aangezien er verschillende oorzaken kunnen zijn wordt geadviseerd samen met uw fysiotherapeut te kijken wat de oorzaak van uw klachten in de lies is waardoor u door middel van effectieve oefeningen kunt herstellen van uw liesblessure.

Is er een verschil in de pijn in mijn lies en onderbuik bij een man of vrouw?

De liesregio zit aan de onderbuik en daarom dat er een verschil van voelbare pijn zit tussen man en vrouw. Bij een vrouw zitten namelijk in de onderbuik verschillende buikspieren bij elkaar, maar ook de baarmoeder, eierstokken, darmen, spieren, pezen, bloedvaten, zenuwen en botten vlak bij elkaar. Bij een man is dit natuurlijk niet het geval. Wanneer de lies geblesseerd raakt door een acuut letsel zal dit echter dezelfde pijnklachten geven bij een man als bij een vrouw.

Wat betekent pijn in de lies bij het opstaan?

Wanneer u veel last ervaart aan uw lies bij het opstaan kan dit een teken zijn van een slijmbeursontsteking. Dit zorgt voor pijn aan de voorkant van uw heup en aan de binnenkant van uw lies. Dit kan veroorzaakt worden door een acuut letsel, reuma of een overbelasting. De blessure wordt vaak gezien bij sportieve mensen en de blessure gaat gepaard. 

Wat kan ik het beste doen tegen pijn in mijn lies met lopen?

De adductorengroep en de iliopsoas worden tijdens het lopen belast en zorgen ervoor dat de bekken tijdens het hardlopen ook nog bij iedere stap wordt gedraaid, waardoor de lies fors belast worden. Overbelasting komt bij hardlopen dan ook vaak voor, vooral bij zware trainingen, wedstrijden of een slecht terrein. Wat u het beste kunt doen is voldoende rust houden. Daarnaast kunt u een Compressiebroek gebruiken die ervoor zorgt dat de pijnklachten worden vermindert en de lies wordt ondersteund.  

Wat is de hersteltijd van een verrekte lies?

De hersteltijd van een verrekte lies hangt af van de ernst van de liesblessure. Wanneer u lichte klachten ervaart zult u binnen 10 dagen van uw klachten af zijn en geen medische behandeling nodig hebben. Bij milde klachten zal er een spierscheuren plaatsvinden, waardoor u overbelasting moet vermijden en uw been beperkt kunt gebruiken. Bij zware klachten dient u uw lies te immobiliseren en wordt alle vorm van belasting afgeraden. U wordt dan onder toezicht van een fysiotherapeut en arts gecontroleerd op herstel. 

Hoe voorkom ik overbelasting in mijn lies?

U kunt een aantal acties ondernemen om te voorkomen dat uw lies overbelast raakt. Zo dient u de juiste oefeningen uit te voeren om nieuwe blessures te voorkomen. Daarnaast is het ook belangrijk dat u de (schuine) buikspieren traint, waardoor deze toenemen in kracht en een blessure minder snel aan de orde komt. Ook het gebruik van goede schoenen met een goede grip en een goede warming-up zorgen ervoor dat de overbelasting in de lies plaatsvindt. 

Hoe voorkom ik dat mijn rugpijn uitstraalt naar mijn lies en buik?

Bij een nekhernia treedt er een irritatie op in de zenuwwortel van de wervelkolom. De zenuwen lopen via het ruggenmerg door de wervelkolom naar verschillende delen in het lichaam. Op het moment dat u last heeft van een nekhernia kan dit dus pijn veroorzaken in de lies doordat de zenuwen niet voldoende functioneren. Hierdoor bestaat de kans dat er krachtverlies in het been plaatsvindt en u een tintelend en/of dof gevoel krijgt.

Veelgestelde vragen over liesblessures

Wat is een liesblessure?

Een liesblessure is een veelvoorkomende klacht in de voetbalwereld. Er is een verschil in overbelasting en een acute vorm.

Welke liesblessures kunt u oplopen?

De meest voorkomende liesblessures is een overbelasting of acute blessure.

Hoe wordt een liesblessure behandeld?

Stop direct met sporten en koel de lies de eerste paar dagen een aantal keer. Daarbij zorgen hulpmiddelen als tape en braces voor extra ondersteuning. Bezoek tot slot een fysiotherapeut en laat het nader controleren.

Welke oefeningen bieden hulp bij een blessure aan de lies?

Benieuwd welke oefeningen u voor herstel kunt uitvoeren in de juiste vorm? Dan verwijzen wij u naar onze oefeningen pagina.

Hoe tape je een liesblessure?

Ons advies is om uw gewrichtsblessure in te tapen bij een fysiotherapeut. Wilt u dit zelfstandig aanleggen, doe dit dan met kinesiologie tape van Tmax en lees op de tape pagina hoe dit in zijn werking gaat.