Braces bij een Runners Knee

Heeft u last van een lopersknie en bent u toe aan sporten zonder klachten? Dan vind je bij de brace specialist de beste oplossing in de vorm van steunmiddelen!

Patellabrace

Push Sports Patellabrace

23.95
Merk:
Merk:

Patellabrace

BioSkin patellabrace Q Baby Tendon Strap

37.50

Patellabrace

Push Med Patellabrace

39.00
Merk:
Merk:

Wat is een Runners Knee (lopersknie)?

Een lopersknie (Runners Knee) is een overbelastingsblessure aan de buitenzijde van uw bovenbeen. Daar loopt een brede pees, de ‘iliotibale’ pees. Deze pees loopt vanaf uw heupbeen tot vlak onder de zijkant an uw knie. De pees schuift naar achteren als u uw been buigt, en naar voren als u uw been strekt. Door druk van de band op bovenbeenbot, of overbelasting van de pees raakt het weefsel ertussen geïrriteerd. Dit leidt tot de pijnklachten in de knie. De pijn die u voelt is inspanning gebonden en is vooral te voelen via de buitenzijde van de knie.

Runners Knee - Lopersknie

Welke klachten komen voor bij een lopersknie?

Een lopersknie geeft pijn aan de buitenste knieknobbel tijdens het sporten en is gebonden aan de inspanning die u levert met uw knie. Deze pijn komt vaak opzetten bij (hard)lopen en fietsen. U kunt met een lopersknie moeilijk de knie strekken en buigen, vooral op het moment dat de knie op 30 graden gebogen is. Daarnaast is het een brandende en stekende pijn, waardoor het vaak onmogelijk is om de sport voort te zetten. Wanneer u stopt met de sport, zal de pijn ook geleidelijk afnemen. Deze pijn kan soms resulteren een een licht opgezwollen plek op de knie.

Hoe voorkom je een lopersknie?

Ten eerste is het belangrijk dat u de activiteiten rustig opbouwt, en niet te snel van start wil gaan. Hierbij moet u altijd een warming up en cooling doen uitvoeren. Verder raden wij u aan om op een egale ondergrond te lopen, wat mogelijk preventief werkt. Daarnaast kan gerichte krachttraining van de heup-en beenspieren voorkomen dat er een verminderde kracht of disbalans in de knie voorkomt. De lopersknie is in de beginfase goed te behandelen met rekoefeningen een aantal keer per dag. Zo voorkom je dat de blessure erger wordt en dat u er daadwerkelijk veel last van krijgt.

Hoe kan ik een lopersknie behandelen?

In tegenstelling tot een Jumpers Knee is het bij een Runners Knee belangrijk dat u rust neemt wanneer u klachten ervaart aan de knie. Vervolgens na een periode van rust of aangepaste activiteit moet u de activiteiten weer langzaam opbouwen. Hierbij mag het sporten geen pijnklachten geven. Wanneer u last blijft houden van uw knie moet u het trainingsschema weer aanpassen totdat u geen pijn meer voelt. Bij blijvende en/of terugkerende klachten raden wij u aan om contact op te nemen met uwe fysiotherapeut, om zo ervoor te zorgen dat uw knie op de juiste wijze behandelt wordt.

Welke brace kan ik gebruiken voor een lopersknie?

Wanneer u een lopersknie heeft opgelopen, is het noodzaak om de knie ondersteuning te geven bij het bewegen. Braces voor een lopersknie moeten de knie van de juiste hulp voorzien. De braces zorgen voor genoeg compressie om het herstelproces te versnellen en verder letsel te voorkomen. Dit resulteert in pijnvermindering en sneller herstel. Door het gebruik hiervan kunt u uw knie blijven belasten en krijgt de pees genoeg rust om te kunnen herstellen van overbelasting.

Bekijk braces

Hoe kan ik een lopersknie (Runners Knee) tapen?

Er zijn een aantal manieren hoe je de pijn van een lopersknie kunt voorkomen of verzachten. Het gebruik van tape kan helpen om de klachten te verminderen als je van plan bent om te gaan belasten. Hiervoor wordt tegenwoordig steeds vaker cure tape of kinesiotape voor gebruikt. Dat is een gekleurde tape die niet alleen ondersteunt en de pijn vermindert, maar die ook zorgt voor een betere doorbloeding van de huid. Hierdoor kunt u sneller weer oefeningen uitvoeren met uw kniepijn.

ontdek tape

Welke oefeningen helpen bij het herstel van een lopersknie?

Na het oplopen van een lopersknie is het van belang om oefeningen uit te voeren. Echter is het net zo belangrijk om te weten wanneer u meer rust moet pakken. Om ervoor te zorgen dat de pees in uw knie optimaal herstelt hebben we voor u een aantal oefeningen opgesteld om de knie rustig aan weer te trainen. Het is belangrijk dat wanneer u pijn voelt, u meteen stopt met de oefeningen.

bekijk oefeningen

Runners Knee brace kopen?

Als u de patellabrace heeft gevonden die u wilt hebben, bestel deze dan gemakkelijk in onze webshop. Mocht u nog vragen hebben over een product, of weet u niet goed welke patellabrace geschikt is voor u dan kunt u contact opnemen met de fysiotherapeuten van Brace-Specialist voor een passende brace.