3 Oefeningen die zorgen voor een beter herstel van scoliose

Het uitvoeren van scoliose oefeningen zorgt voor een positieve impact op het herstelproces van de verkromming in de rug. Het voorkomt verdere uitgroeiing en versnelt het herstelproces op een effectieve en natuurlijke manier. Het is echter wel belangrijk dat u geen pijnklachten ervaart bij het uitvoeren van de oefeningen. Daarom heeft de Brace Specialist de juiste oefeningen op een rijtje gezet voor iedere fase van het herstel. 

Wanneer zijn oefeningen effectief bij scoliose?

Op het moment dat u last heeft van scoliose zijn er aantal oefeningen die het herstelproces verbeteren. Hierbij maken we onderscheid in lichte, middelzware en zware oefeningen. Dit hangt volledig af van de pijnklachten en de voortgang van het herstelproces. De rug moet belasting aankunnen met een geleidelijke opbouw in overleg met uw fysiotherapeut. Zo zorgt u ervoor dat u de juiste oefeningen doet voor de ernst van uw scoliose. Wanneer u pijn ervaart bij het oefenen stop hier dan direct mee.

Welke oefeningen bevorderen herstel van scoliose?

Bij scoliose is het belangrijk dat u de activiteiten rustig aan opbouwt en verdere vergroeiing tegen gaat. De lichte oefeningen zijn geschikt voor de beginfase van het herstelproces, waarbij u nog geen tot weinig belasting op de rug kunt zetten. Daarnaast zijn de middelzware oefeningen geschikt wanneer de lichte oefeningen positief verlopen en hier geen pijnklachten meer worden ervaren. De zware oefeningen worden ten slotte uitgevoerd wanneer u al ver in het herstelproces bent en weer wilt gaan sporten of bewegen. 

Oefening 1: Lichte oefening, gebogen rug in beginfase

  1. Ga met beide handen en knieën op de grond zitten en zorg ervoor dat uw knieën onder uw heupen gepositioneerd zijn. 
  2. Maak vervolgens een bolling met uw rug en houdt uw hoofd omlaag.
  3. Houdt dit een paar seconde vast.
  4. Maak vervolgens een kuil in je rug door uw buik naar beneden te drukken. Blaas uw adem uit.
  5. Houdt dit weer een paar seconde vast, om vervolgens weer een bolling te maken.
scoliose oefening

Oefening 2: Middelzware oefening, bridge in middelfase

  1. Ga op de grond zitten met uw benen gestrekt en een zo recht mogelijke rug.
  2. Houdt uw handen gestrekt recht vooruit.
  3. Bol vervolgens lichtelijk uw rug en rol met uw rug naar de grond.
  4. Wanneer u plat op uw rug ligt, buig uw knieën en zet uw voeten plat op de grond.
  5. Maak vervolgens een brug door uw buik op te tillen en houdt dit een paar seconde vast.
Scoliose oefening bridge

Oefening 3: Zware oefening, arm/been strekoefening in eindfase

  1. Ga met beide handen en knieën op de grond zitten en zorg ervoor dat uw knieën onder uw heupen gepositioneerd zijn. 
  2. Strek uw linkerbeen uit tot deze volledig gestrekt is.
  3. Strek uw rechterarm uit tot deze volledig gestrekt is.
  4. Doe dit nu in de tegenovergestelde richting. Voeg eventueel lichte gewichten toe.
oefening voor scoliose

Veelgestelde vragen over scoliose oefeningen

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”Wanneer moet ik oefeningen doen voor scoliose in mijn rug?” answer-0=”Wanneer u last heeft van scoliose is het eerst belangrijk om rust te pakken en uw rug te observeren. Wanneer er verandering optreedt, kunt u samen met uw fysiotherapeut kijken naar de juiste oefeningen om verdere vergroeiing tegen te gaan. ” image-0=”” headline-1=”h1″ question-1=”Wat is het effect van oefeningen voor scoliose?” answer-1=”Doordat u de juiste oefeningen uitvoert zult u sneller herstellen van scoliose en is de kans kleiner dat de abnormale kromming in uw rug erger wordt. ” image-1=”” headline-2=”h1″ question-2=”Welke oefeningen kan ik gebruiken bij scoliose” answer-2=”U kunt verschillende oefeningen uitvoeren, echter is het belangrijk dat u geen pijnklachten ervaart tijdens deze oefeningen. Ga in contact met uw fysiotherapeut voor de juiste oefenbehandeling of kijk naar de aangeschreven oefeningen hierboven.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]