Skiduim oefeningen

Een skiduim is een vervelende blessure die het uitvoeren dagelijkse bezigheden erg kan beperken. Bij de behandeling van een skiduim moeten er oefeningen worden uitgevoerd. Lees hieronder waarom en wat voor oefeningen het zijn.

Waarom zijn skiduim oefeningen zo belangrijk?

Het uitvoeren van oefeningen neemt ontzettend veel voordelen met zich mee bij het herstellen van een skiduim. Daarom is het bijna onmisbaar tijdens zowel een operatieve als een niet-operatieve behandeling. Het uitvoeren van oefeningen stimuleert het lichaam om de duim sneller te herstellen. De oefeningen zorgen er ook voor dat de duimband op de juiste manier terug groeit. Daarnaast zorgen ze er ook nog eens voor dat de spieren en pezen in de duim sterker worden. Hierdoor neemt de kans op toekomstige blessures enorm af.

skiduim blessure

Welke oefeningen bevorderen het herstel van een skiduim?

Bij scoliose is het belangrijk dat u de activiteiten rustig aan opbouwt en verdere vergroeiing tegen gaat. De lichte oefeningen zijn geschikt voor de beginfase van het herstelproces, waarbij u nog geen tot weinig belasting op de rug kunt zetten. Daarnaast zijn de middelzware oefeningen geschikt wanneer de lichte oefeningen positief verlopen en hier geen pijnklachten meer worden ervaren. De zware oefeningen worden ten slotte uitgevoerd wanneer u al ver in het herstelproces bent en weer wilt gaan sporten of bewegen.

Oefening 1:

  • Steek alle vingers van de desbetreffende hand omhoog met de rug van uw hand naar je toe.
  • Breng je duim nu herhaaldelijk naar buiten.
  • Met uw linker hand maak je dus een letter L en met uw rechter hand een omgekeerde L.
  • Doe 3 setjes van 10 met een minuut rust tussen de sets.
  • Vergeet niet om voldoende rust te nemen tussen de sets. Forceer ook niks en ga niet over de pijngrens.
skiduim oefening 1

Oefening 2:

  • Steek alle vingers van de desbetreffende hand omhoog met je handpalm naar je toe.
  • Breng je de punt van je duim naar de onderkant van je pink en de andere vingers.
  • Doe 3 setjes van 10 met een minuut rust tussen de sets.
  • Vergeet niet om voldoende rust te nemen tussen de sets. Forceer ook niks en ga niet over de pijngrens.
skiduim oefening 3

Oefening 3:

  • Steek alle vingers van de desbetreffende hand omhoog met je handpalm naar je toe.
  • Draai je duim in rondjes terwijl je andere vingers gestrekt blijven.
  • Doe dit zowel met als tegen de klok in.
  • Doe 3 setjes van 10 met een minuut rust tussen de sets.
  • Vergeet niet om voldoende rust te nemen tussen de sets. Forceer ook niks en ga niet over de pijngrens.
skiduim oefening 4

Meer ondersteuning nodig met een brace?

Heeft u behoefte aan betere ondersteuning tijdens dagelijkse bezigheden en wilt u uw pijnklachten verminderen door het gebruik van een brace? Onze specialisten raden u de volgende brace aan wanneer klachten niet afnemen na het uitvoeren van oefeningen.

BioSkin Duimbrace Thumb Spica

45.95

Meest flexibele hulpmiddel voor het duim- en polsgewricht!
Gemaakt voor: het immobiliseren van pols- en duimgewrichten
Geschikt voor: Ziekte van Quervain, gekneusde pols, skiduim, duimverzwikking, instabiliteit

Maattabel duimbrace

Artikelnummer: B 5450 Categorieën: , Tag:
Lees meer

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over “skiduim” op de hoofdpagina hierover. Hier lees je alles over de blessure, oorzaken, klachten en symptomen tot de behandeling ervan. Heeft u verder nog vragen? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice, deze verwijst u door naar onze specialisten.

Veelgestelde vragen over een skiduim

Wat is een skiduim?

Een skiduim, ook wel bekend als “ligamentum collaterale ulnare letsel” is een beschadiging aan de gewrichtsbanden van het MCP-I gewricht in uw duim.

Wat is de oorzaak van een skiduim?

Een skiduim ontstaat vaak bij de ontwrichting van de duim. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij een ongelukkige val of een harde bal tegen je duim waardoor die dubbelklapt.

Helpt een brace bij een skiduim?


Ja, het wordt ten strengste aangeraden om een brace te dragen omdat deze de duim in een optimale positie houd om goed te genezen. Daarnaast zorgt de brace er ook voor dat er geen verkeerd beweging gemaakt kan worden wat de klachten verergerd.