12 weken TFCC oefeningen voor een beter herstel

Oefeningen werken om het herstelproces te verbeteren van het TFCC. Na de operatie of als de strekpees van uw vinger voldoende hersteld is, kunt u beginnen aan de oefeningen voor een beter herstel van TFCC.

Bekijk de oefeningen nu in een video

Vanaf nu is het ook mogelijk om de oefeningen voor blessures te bekijken in een video. Per oefening treft u een stappenplan hoe de oefeningen uitgevoerd dienen te worden. 

Raadpleeg voor de juiste mate van het uitoefenen van de oefeningen altijd uw behandelaar, zodat u niet overbelast.

Welke TFCC oefeningen onze fysiotherapeut aanraad

Volgens onze fysiotherapeut zijn er verschillende TFCC oefeningen beschikbaar die het herstel verbeteren. Bij pijn of het verkeerd uitvoeren van de oefeningen wordt aangeraden om per direct te stoppen.

Let op: Deze oefeningen zijn gericht op de herstelperiode nadat een operatie van het TFCC heeft plaatsgevonden. Brace-specialist is een verkooppartij met een assortiment gericht op het herstel van TFCC. Neem voor medisch advies of advies over de uitvoering van de oefeningen altijd contact op met een fysiotherapeut of uw behandelaar.

Oefeningen nadat het gips verwijderd is (Week 4-6)

Oefen 3 tot 5 keer per dag, in 3 sessies van 10 herhalingen.

  1. Strekken en buigen van de elleboog
  2. Buig en strek de pols, wissel de hand af, zijwaarts beweging richting de pink en duim en draai de hand voorzichtig open en dicht
  3. Tijdens de oefeningen is het belangrijk om op de gradatie van pijn te letten.
Oefening TFCC

Week 6-8

Voer deze oefeningen 3 tot 5 keer per dag uit. Voer de oefeningen van hiervoor ook uit. Nu wordt gestart met kracht-stabiliteit oefeningen met de pols in een neutrale houding. Voer deze oefeningen uit met < 30 gram, zodat het soepel en pijnvrij gebeurt)

De oefeningen van week 6 t/m 8

  1. Buig de elleboog met een stabiele pols, dit herhaalt u 3 X 10 keer.
  2. Richt de handrug naar boven (een keer)
  3. Richt met de duim naar boven (1 keer)
  4. Richt een keer de handpalm naar boven

Week 8-10

Voer de volgende oefeningen 2 tot 3 keer per dag uit. Herhaal de oefeningen zoals hiervoor (met <60 gram)

Wanneer u merkt dat de bewegelijkheid achterblijft zullen er passieve rekoefeningen toegevoegd worden door uw behandelaar. Voor de dynamische pols oefeningen (belangrijk voor de kracht en stabiliteit) start u met een ‘kruisje maken’ vanuit een neutrale stand. Bij oefeningen voor knijpkracht kunt u bijvoorbeeld Putty of een hamer/stok gebruiken. Begin met het afbouwen van de bovenarmspalk.

Stok hamer oefening TFCC

Week 10-12

U oefent 2 maal per dag. Belangrijk is om de spalk volledig af te bouwen in deze tijd. Daarbij krijgt u adviezen van uw behandelaar over hoe u uw werk, hobby’s en sportactiviteiten kunt verhavtten.

Comfort Putty Medium

Oefeningen na een TFCC operatie?

Oefeningen na een TFCC operatie mogen op een bepaalt niveau uitgevoerd worden. Dit hangt af van de fase waarin u zit, nadat het gips is verwijderd. Het TFCC zal allereerst volledig herstelt moet zijn, voordat het gips weggehaald wordt en u kunt starten met de oefeningen. Uw behandelaar geeft dit aan. De gewichten en mate van inspanning dienen op een rustige manier opgebouwd te worden.

Veelgestelde vragen over TFCC oefeningen

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”Welke oefeningen zijn effectief bij TFCC?” answer-0=” U kunt verschillende oefeningen uitvoeren die effectief zijn, zoals bovenstaande voorbeelden. Ook kunt u contact opnemen met uw fysiotherapeut of gipsverbandmeester voor meer gerichte oefeningen.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”Wat is het belang van oefeningen bij TFCC letsel?” answer-1=” Hierdoor zorgt u ervoor dat het TFCC beweging krijgt, dit bevordert uiteindelijk het herstel.” image-1=” headline-2=”h2″ question-2=”Wat moet ik doen als de oefeningen niet werken?” answer-2=”Wanneer u oefeningen uitvoert en geen verbetering merkt, dan zult u contact op moeten nemen uw behandelaar, voor een deskundig advies.” image-2=” headline-3=”h2″ question-3=”Hoe lang moet ik de oefeningen blijven uitvoeren?” answer-3=”Hoe lang en hoe vaak een oefening gedaan dient te worden, hangt van het advies van uw arts af. Over het algemeen duurt de oefensessie tijdens de herstelperiode rond de 12 weken. Mocht u het niet zeker weten, dan kunt u contact opnemen met uw behandeld arts. ” image-3=”” count=”4″ html=”true” css_class=””]