3 Oefeningen voor een beter herstel van een zweepslag 

Oefeningen na het oplopen van een zweepslag dragen bij aan een voorspoedig herstel. Oefeningen bij een zweepslag zal de spierspanning van de kuit verminderen en de spier versterken en oprekken. Wanneer u teveel pijn ervaart bij oefeningen is het zaak om direct te stoppen.

Bekijk de oefeningen nu in een video

Vanaf nu is het ook mogelijk om de oefeningen voor blessures te bekijken in een video. Per oefening treft u een stappenplan hoe de oefeningen uitgevoerd dienen te worden. 

Raadpleeg voor de juiste mate van het uitoefenen van de oefeningen altijd uw behandelaar, zodat u niet overbelast.

Welke kuit oefeningen voor zweepslag worden vaak gebruikt?

Voor zweepslag zijn meerdere oefeningen van toepassing die het herstel van de kuitblessure bevorderen. Deze oefeningen kunnen ingedeeld worden in mate van lichte tot zware spierbelasting. Lichte oefeningen worden ingezet wanneer de zweepslag pas geleden heeft plaatsgevonden. Middelmatige oefeningen zijn van toepassing wanneer de kuitspier meer kracht en beweging laat zien dan voorheen. Zware oefeningen vinden plaats wanneer herstel van de kuit zich in de slotfase bevindt.

Oefening 1: Kuitspieren rekken in beginfase

  1. Ga op de trap staan met de voorkant van uw voet op de trap.
  2. Zorg ervoor dat uw hiel niet op de trap staat.
  3. Til vervolgens rustig uw hiel op.
  4. Laat uw hiel geleidelijk zakken.
  5. Voer deze herhaling 10 keer uit en pak even rust.
rekoefening voor kuiten en hiel

Oefening 2: Kuiten rollen in middelfase

  1. Ga op de grond (of een matje) zitten.
  2. Leg de foamroller onder uw aangedane been op de grond.
  3. Leg uw goede been schuin over uw aangedane been.
  4. Beweeg de foamroller heen en weer zonder dat u van uw plek afgaat.
  5. Wissel af en toe af zodat u ook uw andere kuitspier traint.
foamroller kuiten

Oefening 3: Spierversterkende oefening in eindfase

  1. Houdt dumbells vast van het gewenste gewicht (1 tot 10kg). 
  2. Zet uw voeten recht langs elkaar op de grond.
  3. Til uw hiel van beide voeten op waardoor u op uw tenen staat.
  4. Blijf dit een aantal seconde vasthouden en zet de hiel geleidelijk weer terug op de grond.
  5. Doe dit 20 keer, en bouw de gewichten geleidelijk op.
kuitoefening spierverserkend

Waar moet u op letten bij het uitvoeren van zweepslag kuit oefeningen?

Zweepslag oefeningen kunnen niet zomaar worden uitgevoerd. Ten eerste zal de spierblessure klaar moeten zijn voor volledige belasting. Vervolgens is het belangrijk om de belasting geleidelijk op te bouwen. Zo kan de kuit langzamerhand wennen aan de druk die op de spier wordt gegeven. Daarbij is het verstandig om voor de oefening een warming-up te doen. Zo worden de kuitspieren warm waardoor belasting gemakkelijker te verdragen is. Onze deskundige raden aan ook een kuitbrace (compressiesok) te dragen. Deze brace zorgt voor onderstuening bij de blessure om spanningen te verlichten.Ten slotte kan een fysiotherapeut u helpen om de juiste oefeningen uit te voeren en dit op de goede manier te doen.

Welke hulpmiddelen kunnen worden gebruikt bij zweepslag oefeningen?

Om uw kuit oefeningen voor zweepslag naar het volgende level te brengen kunt u gebruik maken van fitness & balans hulpmiddelen. Deze hulpmiddelen helpen u bij het uitvoeren van oefeningen, en dragen bij aan een effectief herstelproces voor zweepslag in de kuit. De hulpmiddelen worden gebruikt om variatie in de oefeningen te brengen en zorgen voor een ander soort belasting. Vaak worden de hulpmiddelen gebruikt om de kuitspier weer sterker te maken door middel van balansoefeningen, rekoefeningen of krachtsoefeningen.

Hulpmiddelen van Mambo Max

Er zijn verschillende hulpmiddelen van Mambo Max die u kunt gebruiken voor het uitvoeren van oefeningen voor zweepslag. Hierdoor kunt u specifiek de klachten in uw kuit op een effectieve manier behandelen. Denk hierbij aan stepping stones, een balance board, comfort cushion of dumbells. Deze hulpmiddelen zijn handig in gebruik waardoor u de spiersterkte kunt verbeteren van uw kuit.

Een comfort cushion

U kunt er voor kiezen om gebruik te maken van een comfort cushion bij uw oefeningen. De comfort cushion zorgt ervoor dat u op natuurlijke wijze druk uit kunt oefenen op de kuit. Dit doe je door de kuit in stabiliteit te houden op de comfort cushion, zodat hier spanning op komt. Hierdoor zal de kut sterker worden en het herstel verbeteren.

Mambo Max Balanstrainer