Welke enkelbrace is het meest geschikt tijdens het hardlopen?

Hardlopen-met-enkelbrace

Het dragen van een brace kan ervoor zorgen dat de impact van het hardlopen wordt verlaagd. Het is natuurlijk wel belangrijk om de juiste enkelbrace te dragen en is het goed om te weten wat de brace precies wel en niet kan verzorgen.

Waarom een enkelbrace?

Blessures komen vaak voor bij het hardlopen. Een enkelbrace tijdens hardlopen dragen kan een goed idee zijn om de klachten te behandelen. Deze enkelbrace zorgt er namelijk voor dat de enkel extra ondersteuning krijgt.

Wanneer een enkel verzwikt, verdraaid of verstuikt is, is de enkel zwakker dan normaal en wordt een enkelbrace nadrukkelijk aangeraden.

De enkelbrace zorgt ervoor dat de problemen worden opgevangen en de enkel niet kwetsbaarder aanvoelt als voorheen. Dit zorgt er ook voor dat de blessure niet lang hoeft de duren en u weer zo snel mogelijk kunt hardlopen.

Enkelbrace-hardlopen

Wat is het verschil tussen enkelbandages en enkelbrace?

Naast enkelbraces kunt u ook gebruik maken van enkelbandages. Ook deze helpen de enkel voor een betere stabiliteit en ondersteuning. Het is snel en makkelijk aan te leggen en je hebt veel bewegingsruimte. Echter heeft de brace meer compressie en zorgt de enkelbrace voor een hoge stabiliteit.

Welke sportbrace is de beste enkelbrace om mee te hardlopen?

Het belangrijkste van het gebruik van een enkelbrace is dat u de juiste brace gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een moderne brace die licht van gewicht is en veel bewegingsvrijheid geeft.

Wij raden u dan de Push Sports Enkelbrace 8 aan, die ontwikkeld is om steun te bieden bij sporten met ultradunne elastische banden en een stevige, aangename compressie.

De bewegingsvrijheid in de enkelbrace moet ervoor zorgen dat u de voet voldoende kan streken en buigen, maar denk ook aan de mogelijkheden om de enkel voldoende te kunnen draaien.

Push-Sports-enkelbrace

Welke voordelen heeft de Push Sports Enkelbrace 8?

Het dragen van de enkelbrace brengt een aantal voordelen met zich mee:

  • Biedt effectieve ondersteuning na verzwikking of bij instabiliteit van de enkel
  • Individueel instelbare druk op de enkel
  • Zeer slank en licht van materiaal. Neemt hierdoor nauwelijks ruimte in de schoen
  • Uitstekend positiebehoud door toepassing van TPU antislip stroken

Hoe leg je de Push Sports Enkelbrace 8 aan?

  1. Trek de brace aan en zorg dat de brace goed aansluit ronde de hak van de voet
  2. Sluit de brace en breng de band op spanning
  3. Sluit de band via de onderkant van de voet. Je vormt eigenlijk het cijfer ‘8’
  4. Sluit ten slotte de band op de enkel

Hoe kan ik een hardloopblessure voorkomen?

Preventief een enkelbrace tijdens hardlopen dragen is een mogelijkheid. Hierdoor heb je minder kans dat de blessure de kans krijgt en wordt het enkelgewricht sterk ondersteund.

Dit leidt ertoe dat het lichaamsgewicht beter kan worden opgevangen. Het is namelijk zo dat tijdens het hardlopen je enkels een impact verdragen van tweemaal je lichaamsgewicht. Alle reden om hier dus serieus mee aan de slag te gaan.

Gescheurde enkelband blessure

Er zijn een hoop manieren om sportblessures op te lopen tijdens het hardlopen. De meest voorkomende blessures aan de enkel zijn een verstuikte enkel en een gescheurde enkel.

Bij een gescheurde enkel ontstaat er vaak een zwelling op en onder de enkel. Vaak gaat dit ook samen met een bloeduitstorting. De grootste oorzaak voor het krijgen van een gescheurde enkelband is een flinke misstap of een val.

Verstuikte enkel blessure

Een ander veelvoorkomende blessure is een verstuikte enkel. Dit is de benaming voor de enkelblessure die wordt opgelopen wanneer je door je enkel gaat. Je kunt zowel aan de binnen als de buitenkant door je enkel gaan.

Wanneer dit gebeurt worden je enkelbanden uitgerekt, deels gescheurd of zelfs volledig afgescheurd. Hiervoor kunt u een brace gebruiken.

Een brace zorgt ervoor dat de enkel van buitenaf wordt gestabiliseerd en geeft de de pezen en spieren in de enkel voldoende rust om goed te kunnen genezen. Zonder deze rust en stabiliteit duurt het ontzettend lang tot de enkel geneest.

Welke oefening kan je gebruiken voor deze blessures?

Deze blessures kunt u uit de weg gaan door verschillende oefeningen uit te voeren. We hebben voor u de meest voorkomende oefening hieronder uitgelegd. Deze oefening kunt u gebruiken voor het herstel van een enkelblessure.

Enkeloefening teen omhoog duwen

Voor de enkeloefeningen wordt er onderscheid gemaakt tussen oefeningen voor een verzwikte enkel en oefeningen voor een gescheurde enkel. Na het oplopen van een gescheurde enkelband is het van belang dat u wacht wanneer de enkel klaar is voor volledige belasting.

Wanneer de oefeningen teveel pijn veroorzaken, moet u direct stoppen. Dit geldt ook voor een verzwikte enkel. Bekijk hieronder hoe u de oefening uit dient te voeren.

Enkelbrace kopen?

Heeft u enkelklachten tijdens het hardlopen en wilt u het dragen van een enkelbrace uitproberen? Dan kunt u gemakkelijk de enkelbrace bestellen via onze webshop.

Heeft u vragen welke enkelbrace geschikt is voor uw enkelklachten, of heeft u vragen over de maat? Neem dan contact op met een van onze specialisten, zij helpen u graag met uw vragen.

Advertentie-enkelinstabiliteit
Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *