oefeningen peesplaatontsteking

Er zijn verschillende manieren om een peesplaat ontsteking te behandelen. Een van de behandelingen zijn het beoefenen van oefeningen. Rek-strek oefeningen zijn bedoeld om pijn te verlichten en voorkomen.

Oefening Balrol

Mensen met een peesplaatontsteking ondervinden vooral in de ochtend een scherpe pijn in de hiel. Dit komt doordat s’nachts de pees inkort en daardoor verstijft. Daarom is het voorzichtig trekken en strekken van de pees belangrijk. Beoefen deze oefening elke ochtend als u opstaat.

Oefening uitleg:

Ga rechtop zitten bijvoorbeeld op bed of een stoel. Vervolgens rol voorzichtig met de hele voet en hiel over een bal bijvoorbeeld een golf of tennisbal. Voor een beter resultaat kunt u gaan staan. Let wel op u mag de peesplaat voelen maar het mag absoluut geen pijn doen.

Oefening handdoek

Rol een handdoek of theedoek op en plaats deze onder de bal van je voet. Houd beide uiteinden vast. Trek je handdoek voorzichtig naar u toe, terwijl uw been gestrekt blijft. Houd deze positie zoon 20 tot 25 seconde vast. Herhaal de oefening zoon 4 keer met beide voeten. 

Kuiten strekken

Plaats de rechtervoet naar achter en plaats de linkervoet een stap naar voren. Houd u hak op de grond. Beweeg nu langzaam naar voren zodat u rek voelt in de rechterkuit. De rechterhak blijft tijdens de oefening op de grond. Voor meer ondersteuning kan je de muur vast houden. Beoefen deze oefening zoon 20 tot 25 seconde met 4 herhalingen en wissel dan van kant.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]