Dikke enkel aan de buitenkant, wat kan ik doen?

Dikke enkel buitenkant

Enkelletsel is een van de meest voorkomende blessures onder sporters. Heeft u een dikke enkel aan de buitenkant en weet u niet goed wat u moet doen? In deze blog wordt uitgebreid ingegaan op deze vraag.

Wat is de oorzaak van een dikke enkel?

Er zijn verschillende oorzaken voor een dikke enkel aan de buitenkant. De meest voorkomende oorzaak is het naar binnen- of buitenklappen van de enkel waardoor de enkelbanden uitrekken of scheuren. Hierdoor ontstaat een zwelling op de enkel die vaak gepaard gaat met een bloeduitstorting.

Daarnaast kunnen er ook andere oorzaken aanwezig zijn. Zo kan bijvoorbeeld de enkel chronisch overbelast zijn, een ontsteking plaatsvinden in het enkelgewricht of een botbreuk toetreden. De enkel ziet er dan als volgt uit:

Dikke enkel buitenkant

Symptomen van een dikke enkel

Een dikke enkel aan de buitenkant kunt u herkennen aan een aantal symptomen:

  • Bloeduitstorting rondom het enkelgewricht
  • Forse zwelling op de enkel
  • U kunt de voet niet belasten
  • U heeft pijn aan de voorzijde van het onderste stukje van uw kuitbeen

Wanneer u de blessure oploopt ervaart u een plotselinge hevige pijn aan het enkelgewricht.

Wij raden u aan als u een bloeduitstorting ziet in combinatie met een zwelling op de enkel om contact op te nemen met uw huisarts.

Behandeling van een dikke enkel aan de buitenkant

Na het oplopen van enkelletsel is het enorm belangrijk om deze op de juiste wijze te behandelen. Wanneer u dit niet doet blijven klachten aanhouden en kunnen er chronische enkelklachten ontstaan. Denk hierbij aan het onvolledig herstellen van enkelbanden of afgescheurde pezen.

Wij raden u aan om een behandeling met een fysiotherapeut in gang te zetten. Daarnaast kunt u in combinatie met het intapen van uw enkel de belasting doseren. Om terugkerende klachten te voorkomen kunt u nog kiezen voor een enkelbrace.

Een behandeling met een fysiotherapeut

Wanneer u een dikke enkel aan de buitenkant heeft opgelopen door een ongeval wordt u aangeraden contact op te nemen met uw huisarts. In samenspraak met uw fysiotherapeut kunt u de belasting op uw enkel op de juiste wijze doseren.

Daarnaast kunt u samen kijken welke behandeling het beste bij uw letsel past, met eventueel een operatie. Een operatie is alleen noodzakelijk in geval van ernstig letsel aan de enkelbanden.

Een behandeling met kinesiologie tape

Naast de behandeling van een fysiotherapeut kunt u kiezen om uw dikke enkel aan de buitenkant te behandelen met tape. Het is wel verstandig om dit te laten doen door uw fysiotherapeut, tenzij u het op de juiste wijze kunt aanleggen. Bekijk hier hoe u een enkel op de juiste wijze intapet.

Kinesiologie tape van Tmax is hiervoor geschikt om te gebruiken. De kinesiologie tape van Tmax bestaat voor 96% uit katoen, wat zorgt voor verbetering van bloed-, vocht- en lymfecirculatie.

Het gebruik van een enkelbrace

Ten slotte kunt u kiezen voor het gebruik van een enkelbrace. Een brace zorgt ervoor dat de enkel van buitenaf wordt gestabiliseerd. Dit zorgt ervoor dat de pezen en spieren in de enkel voldoende rust krijgen om goed te kunnen genezen. Zonder deze rust en stabiliteit duurt het ontzettend lang tot de enkel geneest

Wat kan ik zelf doen tegen een dikke enkel aan de buitenkant?

Er zijn een aantal handelingen die u zelf kunt uitvoeren om het herstelproces van de dikke enkel in goede banen te leiden. Hierbij zijn het voldoende koelen en rusten de belangrijkste dingen die u zelf kunt doen. Ook het volgen van de RICE-regel wordt sterk aangeraden door onze fysiotherapeuten.

Koelen en rusten

Het belangrijkste wat u kunt doen nadat u een dikke enkel aan de buitenkant heeft opgelopen is voldoende koelen en rusten. Uw enkel heeft de tijd nodig om te herstellen en dit kan niet als u de enkel blijft belasten.

Daarnaast zorgt het koelen voor een vermindering van de zwelling, waardoor het lichaam de aangedane spier of pees optimaal kan herstellen. Wanneer u dit doet is de kans vele malen groter dat u geen klachten overhoudt van deze blessure.

Herhaling voorkomen

Het is belangrijk om na het herstel er voor te zorgen dat de blessure niet snel terugkomt. Om deze reden is de RICE-regel opgesteld. Deze regel begeleidt uw herstelproces op de juiste manier waardoor u chronische enkelklachten voor blijft.

  1. Rest (rust): Probeer de enkel niet tot nauwelijks te belasten. Gebruik hiervoor eventueel krukken.
  2. Ice (ijs): Koel regelmatig. Dit zorgt ervoor dat de zwelling afneemt. Gebruik een handdoek en koel 15 minuten, meermaals per dag.
  3. Compression (drukverband): Wanneer u klaar bent met koelen wikkel de enkel in een stevig drukverband om zwelling tegen te gaan.
  4. Elevation (verhoging): Probeer de enkel zoveel mogelijk omhoog te houden om de toename van vocht te beperken.

Onze fysiotherapeut raadt de volgende oefeningen aan!

Wilt u dat de klachten minder worden en u snel weer uw normale leven op kunt pakken? Bekijk dan nu welke oefeningen u uit kunt voeren voor een dikke enkel aan de buitenkant!

Bekijk hier de oefeningen!

Veelgestelde vragen over een dikke enkel aan de buitenkant

Wat is de oorzaak van een dikke enkel aan de buitenkant?

Er zijn verschillende oorzaken voor een dikke enkel aan de buitenkant. De meest voorkomende oorzaak is het naar binnen- of buitenklappen van de enkel waardoor de enkelbanden uitrekken of scheuren. Hierdoor ontstaat een zwelling op de enkel die vaak gepaard gaat met een bloeduitstorting.

Wat zijn de symptomen van een dikke enkel aan de buitenkant?

Een dikke enkel aan de buitenkant kunt u herkennen aan een aantal symptomen:

  • Bloeduitstorting rondom het enkelgewricht
  • Forse zwelling op de enkel
  • U kunt de voet niet belasten
  • U heeft pijn aan de voorzijde van het onderste stukje van uw kuitbeen

Wanneer u de blessure oploopt ervaart u een plotselinge hevige pijn aan het enkelgewricht.

Wat kan ik het beste doen bij een dikke enkel aan de buitenkant?

Er zijn een aantal handelingen die u zelf kunt uitvoeren om het herstelproces van de dikke enkel in goede banen te leiden. Hierbij zijn het voldoende koelen en rusten de belangrijkste dingen die u zelf kunt doen. Ook het volgen van de RICE-regel wordt sterk aangeraden door onze fysiotherapeuten.

  1. Rest (rust): ontzie de enkel en probeer er zo weinig mogelijk op te staan.
  2. Ice (ijs): zorg voor een goede en regelmatige koeling in de enkel minstens 15 minuten (gebruik een handdoek).
  3. Compression (drukverband): na het koelen geeft een drukverband de enkel stevigheid en tegendruk tegen de zwelling.
  4. Elevation (verhoging): hou de enkel zou veel mogelijk omhoog (vooral de eerste 48 uur) en laat hem zo weinig mogelijk naar beneden hangen. Dan blijft de vochtophoping in de enkel beperkt.

Wat kan ik doen bij een dikke enkel aan de buitenkant?

Wanneer u een dikke enkel aan de buitenkant heeft opgelopen door een ongeval wordt u aangeraden contact op te nemen met uw huisarts. In samenspraak met uw fysiotherapeut kunt u de belasting op uw enkel op de juiste wijze doseren.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]